Jak zarządzać konflitem w pracy?
Biznes

Jak zarządzać konflitem w pracy?

Podczas pracy nad projektami konflikty stają się nieuniknione. Poglądy współpracowników mogą ostro kontrastować z Twoimi. Pojawia się wtedy napięcie. Pamiętaj, że te różnice niekoniecznie są jednak takie złe. Zdrowa, konstruktywna krytyka pomaga kreować różnorodne sposoby myślenia i rozwiązania trudnych problemów. Sprawdź, jak skutecznie zarządzać konfliktem.

Zadawaj pytania

Przyczyną konfliktu może być zła komunikacja. Na przykład ktoś powiedział coś, czego tak naprawdę nie zamierzał lub ktoś coś źle zrozumiał. Zanim pozwolisz na eskalację konfliktu, zadawaj pytania. 

Uznaj konflikt

Ignorowanie problemów może w krótkim czasie uchronić czyjeś uczucia. Jednak ich skumulowanie ostatecznie prowadzi do kłótni. Unikaj narastania gniewu, stając twarzą w twarz z konfliktową sytuacją. Poinformuj kolegę z pracy, że nie zgadzasz się z jego poglądami lub działaniami. Chociaż nie zawsze jest to przyjemne, ujawnienie tych drobnych nieporozumień może zapobiec przyszłym sporom.

Jak zarządzać konflitem w pracy?

Unikaj zachowań destrukcyjnych

Poświęć chwilę na przemyślenie sposobu działania, który chcesz zrealizować. Unikaj zachowań destrukcyjnych, takich jak:

  • obelgi,
  • ultimatum i surowe wymagania,
  • postawy obronne,
  • narzekanie za czyimiś plecami,
  • osądzanie innych zachowań.

Te negatywne zachowania powodują, że koledzy z pracy przestają Ci ufać. Zaczynają postrzegać Twoją taktykę argumentacji jako manipulacyjną. Szukając bezpośredniego źródła konfliktu i racjonalnie omawiając problemy, możesz łatwiej zrealizować swoje cele.

Słuchaj aktywnie

Przeanalizuj, jak się czujesz, jaki jest konkretny problem i jaki ma na Ciebie wpływ. 

  • Czuję (najsilniejsze uczucie)
  • Kiedy Ty (obiektywny opis zachowania)
  • Ponieważ (Konkretny wpływ lub konsekwencje)
  • Chciałbym (jakiego zachowania oczekujesz od drugiej osoby, by zapobiec problemowi).

Przeanalizuj konflikt

Dzięki temu łatwiej wyjaśnisz konkretny problem. Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Co wywołało konflikt?
  • Na kogo jesteś zły?
  • Czego nie otrzymujesz, a czego chcesz?
  • Czego boisz się stracić?
  • Czy zareagowałeś adekwatnie do danej sytuacji?
  • Jak rozwiązać swój konflikt?

Nazwij swoje emocje

Jesteśmy ludźmi, niedoskonałymi i często irracjonalnymi. Nazwanie emocji pomaga dotrzeć do podstawowej przyczyny konfliktu. Możesz czuć się zły, zdenerwowany, a nawet zdradzony. Zastanów się jednak, co stanowi sedno tych uczuć. Możesz być zły, ponieważ kluczowe aspekty decyzji nie zostały przekazane Tobie lub Twojemu zespołowi albo zostały przekazane za późno. Poczujesz się rozczarowany, że zostałeś wykluczony z obiegu. Nazwanie emocji pomaga w komunikacji i pozwala dotrzeć do pierwotnej przyczyny konfliktu.

Jak zarządzać konflitem w pracy?

Oddziel osobę od problemu

Postrzegaj problem jako konkretne zachowanie lub zestaw okoliczności, zamiast przypisywać negatywne uczucia danej osobie. Dzięki temu można łatwiej opanować sytuację konfliktową. Każda osoba ma wyjątkowy punkt widzenia i rzadko zgadza się z każdym szczegółem. Podczas zarządzania konfliktem poszukiwanie “prawdy” może Cię blokować, a nie uwolnić. Każda osoba inaczej postrzega to, co jest prawdziwe.

W konflikcie mamy tendencję do zapamiętywania wszystkich rzeczy, które nas denerwowały w drugiej osobie. Skupiamy się za bardzo na przeszłości. Przygotuj plan rozwiązania konfliktowej sytuacji i tych, które mogą pojawić się w przyszłości.

Poszanowanie i docenianie różnic między współpracownikami jest kluczem do zbudowania silnego zespołu. Szybkie i sprawne rozwiązywanie problemów pomaga utrzymać silne i zdrowe środowisko pracy. Bądź otwarty na różne przekonania i pomysły. Patrząc na konflikt zperspektywy drugiej osoby, staniesz się efektywnym członkiem zespołu.

Zobacz więcej podobnych postów