Co roku z usług linii lotniczych korzystają miliony pasażerów. Każdy podróżny liczy na to, że jego podróż przebiegnie bezpiecznie i komfortowo, a samolot dotrze do portu docelowego punktualnie. Niestety, rzeczywistość często wygląda zupełnie inaczej, a wiele lotów ulega opóźnieniu lub całkowitemu anulowaniu. Pasażerowie mają jednak określone prawa, które warto znać. Co więcej, każdy podróżny, którego lot został odwołany może ubiegać się o odszkodowanie pieniężne w wysokości sięgającej do nawet 600 EUR.
Odwołany lot – najważniejsze prawa pasażerów
Zdecydowana większość osób podróżujących samolotami nie zna swoich praw. Ich znajomość bardzo przydaje się jednak w sytuacji, kiedy dochodzi do takich zdarzeń, jak odwołany lub opóźniony lot. Każdy podróżny, którego lot został odwołany zyskuje prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni. Możliwa jest także zmiana planu podróży na alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie lub czasie dogodnym dla pasażera w ramach opłaconego biletu. Podczas pobytu na lotnisku i oczekiwania na alternatywny lot pasażerowie mają także prawo do wyżywienia, wykonania dwóch rozmów telefonicznych lub innej formy kontaktu oraz noclegu w hotelu.
W przypadku odwołania lotu i braku uprzedzenia pasażerów o zaistniałej sytuacji w terminie do 14 dni przed planowanym startem samolotu, każdy podróżny zyskuje prawo do ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot. Linie lotnicze są także zobowiązane do zaproponowania pasażerom lotu zastępczego, który powinien wystartować nie później niż 2 godziny po planowanym starcie pierwotnego samolotu i wylądować w porcie docelowym z maksymalnie 4-godzinnym opóźnieniem. Jeśli przewoźnik poinformował pasażerów później niż 14 dni przed wylotem, czas ten ulega natomiast skróceniu do 1 godziny w przypadku wylotu oraz 2 godzin opóźnienia.
Odszkodowanie za odwołany lot – jak skutecznie dochodzić swoich praw?
Odszkodowanie za odwołany lot w zależności od długości trasy może wynieść nawet 600 EUR na osobę. Jest to na tyle znacząca kwota, że warto ubiegać się o jego przyznanie. Pieniądze wypłacane są w formie pieniężnej bezpośrednio na konto pasażera. Warunkiem ich otrzymania jest złożenie stosownego wniosku do linii lotniczych, które obsługiwały opóźniony lot. Istotna dla otrzymania pieniędzy jest wina przewoźnika – w sytuacji, kiedy do odwołania lotu doszło z powodu przyczyn od niego niezależnych odszkodowanie za odwołany lot nie będzie niestety pasażerowi należne.
Niestety, samodzielne ubieganie się o rekompensatę często skazane jest na porażkę. Linie lotnicze w większości przypadków rozpatrują bowiem wnioski odmownie. Aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie odszkodowania, wszystkie związane z nim formalności warto powierzyć profesjonalnej firmie, która specjalizuje się w pomaganiu pasażerom w ubieganiu się o odszkodowanie za odwołany lot. Należy do nich Delayfix – doświadczona i wyspecjalizowana firma mogąca poszczycić się ponad 5-letnim doświadczeniem oraz tysiącami zadowolony klientów, którym dzięki jej usługom udało się uzyskać należne im pieniądze za odwołany lot.