Zasady wymian, zwrotów i reklamacji w sklepie online
Biznes

Zasady wymian, zwrotów i reklamacji w sklepie online

Do zakupów przez Internet trzeba się po prostu przekonać. Nie jest to forma dedykowana każdemu, niektórzy po prostu wolą kupować w punktach stacjonarnych. Właśnie ze względu na znacznie większe zagrożenia dla konsumentów w sieci, powstały przepisy, które chronią w pełni ich interesy. Zastosowanie znajduje głównie ustawa o prawach konsumenta oraz kodeks cywilny.

Zasady wymian, zwrotów i reklamacji w sklepie online

Jakie prawa ma konsument?

Konsument może w każdym przypadku odstąpić od umowy zawartej na odległość. Przy czym nie jest zobowiązany wskazywać przyczyny swojej decyzji. Kupujący wówczas może odesłać zakupiony wcześniej towar, z tym, że dana rzecz nie może nosić śladów użytkowania. Na odstąpienie od umowy ma 14 dni, które liczy się od momentu zakupu. O takim prawie każdy Sprzedający musi powiadomić Kupujących. Jeśli występuje zaniechanie w tym zakresie, korzyść otrzymuje konsument. W takim przypadku może zwrócić towar nawet po upływie 1 roku. Są jednak pewne wyjątki, kiedy odstąpienie od umowy nie jest skuteczne. Dotyczy to między innymi sytuacji, w których sprzedane zostały towary z krótką datą przydatności do spożycia, z których pozbyto się zabezpieczeń, albo takich, których ze względów higienicznych nie można ponownie wystawić na sprzedaż. Sprzedający w niektórych sytuacjach może nie przyjąć zwrotu. Konsumenci w takich przypadkach najczęściej udają się do Rzecznika Praw Konsumenta.

Zasady reklamacji oraz wymian towarów

Sprzedający może ponieść odpowiedzialność za sprzedaż uszkodzonego lub niekompletnego produktu. Konsument wówczas może dochodzić roszczenia z tytułu rękojmi. W tym zakresie żąda zwrot wpłaconej kwoty, wymiany na nowy produkt lub naprawy. Ważne jest to, że nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami dla Kupującego. Reklamację można złożyć najpóźniej 2 lata po zakupie – reakcja Sprzedającego powinna nastąpić w ciągu 14 dni. Wymiana towaru jest praktykowana w dwóch aspektach. Pierwszym jest zawarcie nowej umowy kupna-sprzedaży, a poprzednia staje się nieważna. Drugim jest wymiana produktu w ramach złożonej reklamacji, wtedy gdy wysłano inny lub wadliwy produkt.

Zobacz więcej podobnych postów